Mickelarsson.se

Mickelarsson.se
©Mickelarsson

tisdag 7 maj 2013

Solsken, fotproblem och Pokemon.

Äntligen, äntligen lite värme. Som jag har njutit av dessa dagar. Barnens studsmatta är uppe och dom kan gå ut när dom vill utan att behöva en massa kläder hit och dit. Det blir så mycket enklare nu och det finns så mycket mer att göra för barnen nu när dom kan vara både ute och inne.
Just nu har dom spelförbud som en konsekvens av surfplatteincidenten. Jag har pratat med dom om ansvarstagande hemma och att deras "uppgifter" ska kunna göras utan att man hela tiden ska behöva tjata på dom. Det verkar ha tagit skruv denna gång, dom gör det dom ska och håller ordning i deras rum. Jag är så himla nöjd att dom denna gång har tagit åt sig av det vi pratat om och att det fungerar så bra just nu. Vi får se hur länge det håller i sig. Till helgen kommer de att belönas med en speldag för att dom varit så duktiga.
Till en början så kändes det himla elakt att ta bort det bästa dom vet, speldagarna. Det har dock varit riktigt bra tycker jag nu. Fantasin att göra annat har kommit tillbaka, dom har lekt och aktiverat sig mer än någonsin så nu har jag inte längre dåligt samvete när jag ser hur roligt dom kan ha utan spelandet.
För tillfället är det Pokemonkorten som gäller, dom spelar, byter och umgås runt dessa just nu. Både med varandra och kompisar.

Som alla ni läsare vet så tränar jag ju en hel del styrketräning men sedan jag skadade foten så har jag aldrig lyckats rehabilitera den så pass att jag har kunnat spela mer. Jag kan spela en liten stund och sedan domnar hela foten bort och jag har ingen känsel i den. Jag vågar då inte spela mer eftersom det då är så lätt att göra illa foten igen. Jag har insett att jag nog inte kommer att kunna köra mer innebandy så jag har börjat gå ut på promenader på kvällarna för att försöka jobba upp lite kondition också. Jag installerade appen RunKeeper på telefonen och den håller koll på hur långt man går, hur snabbt man går, höjdskillnader, kilometertider och man kan till och med se på kartan precis vart man gått. RunKeeper använder sig av mobilens GPS och det fungerar riktigt bra. Om ni kikar till höger så har jag lagt in en länk till min RunKeeper där ni kan se hur det ser ut och även se när jag promenerat och hur långt (kort) det blivit. Man kan dessutom sätta upp mål som man vill uppnå. T.ex om man vill gå 20km på en vecka så ställer man in det och programmet håller koll på hur långt du gått och hur långt du har kvar till ditt mål. Smidigt värre.
Jag satte just detta mål för mig själv, 20km på en vecka. Det räcker gott och väl just nu. Jag får riktigt ont i foten efter bara en liten bit och efter en stund så domnar den bort. 20km kan vara en lagom början, jag tror ju att ju oftare jag går desto mer styrka får jag tillbaka och bör kunna utöka promenaderna allt eftersom man blir bättre.
Testa gärna RunKeeper, den ger motivation och den är dessutom gratis.

Skadan som jag ådrog mig i armen är bättre nu, jag har tränat idag men körde inte fullt ut. Hade dock inga större känningar så på torsdag så kör jag på igen så får vi se om det håller.

Hockeyfreak som jag är så är jag himla nöjd att hockey-vm har startat. Sverige har dock inte gjort några större intryck på mig hittills och jag hoppas verkligen att det blir bättre. Annars lär det bli ett kort vm för Sveriges del. Schweiz däremot har varit grymt duktiga och spelat en riktigt underhållande hockey. Vinner inte Sverige så håller jag en tumme eller två för Schweiz.

Väntar på lottovinsten...... 

söndag 5 maj 2013

Skador, viktminskningstips och sköna kommentarer

Nästan det värsta tänkbara hände igår. Jag skulle flytta en dator och den höll på att glida ur händerna. Jag tog ett hårdare grepp och fick en väldigt konstig vinkel på ena armen vilket gjorde att jag gjorde illa mig i muskelfästet i vänster arm. Det kändes inte så farligt till att börja med men när jag skulle åka och träna så gjorde det så ont att jag inte kunde träna något alls som innebar att jag fick använda armen.
Detta är en halv katastrof för mig just nu när det går så bra med träningen och jag skulle dessutom testa ett nytt program som jag hittat. Mina åtta veckor med förra programmet är slut och det är dags för nästa utmaning. Typiskt att det skulle hända just nu när det går så bra.
Idag blir det bara att träna ben och rygg och hoppas att jag blivit bättre tills på tisdag.

Tänkte berätta hur jag har gjort för att gå ner lite i vikt. Jag har testat lite olika saker tidigare som gett minst sagt dåliga resultat. Jag har testat LCHF som många har sagt att fungerar jättebra och det gör säkert det för många. På mig funkade det inte alls, jag blev bara slö och orkeslös och fick ingen motivation att träna. Jag har testat den vanliga jojo-bantningen som säkert de flesta har provat. Det som gjorde att jag tappade i vikt och framför allt i midjemått är så kallad periodisk fasta.
Jag åt under åtta timmar och fastade i sexton timmar och helst i kombination med någon sorts träning eller promenader. På tre veckor gick jag ner fyra kilo och minskade sex centimeter i midjan, lägg ett måttband runt midjan och dra ut det sex centimeter så får ni se hur mycket det är. Totalt har jag gått från 78 kg till 72,5 och 101 i midjan till 87. Jag har dessutom kunnat träna precis som vanligt utan att känna mig svag. Tvärtom jag har ökat i styrka hela tiden de senaste månaderna.
En annan sak som jag kan rekommendera är att skaffa en app till mobilen som räknar kalorier. Använd den någon vecka och knappa in det du äter varje dag. Du kommer att bli förvånad hur mycket kalorier du får i dig. Shape Up är en bra app att testa. Det finns en stor databas av allt möjlig mat och den är ganska smidig. Till en början kan det vara lite pilligt att lägga in allt men det är det värt. Man få verkligen upp ögonen på hur mycket man egentligen får i sig.
Räkna ut ditt dagliga kaloriintag och ät ca 500 kalorier under detta, då går du ner 0,5 kg/vecka och det är en bra takt. Drar man ner mer på maten så blir man trött och orkeslös och kroppen kan gå in i svältläge och då förbränner man inget alls.
Det är ingen hemlighet att den stora faktorn till viktnedgång är att förbränna mer kalorier än man får i sig, punkt slut!
Här hittar du en kalkylator för att räkna ut energibehov: http://www.viktvakten.se/rakna_ut_energibehov.htm
Den ser lite krånglig ut men här räknar du ut ditt behov efter hur mycket du rör dig under dagen.
Här kan du läsa mer om periodisk fasta, mycket läsning men bra läsning: http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/

Hade tänkt att dela med mig av min träningsmetod idag som varit så lyckad men det blev ganska långt inlägg ändå så jag spar det till en annan dag.
Många tycker säkert att det är tråkigt att läsa om min träning och viktnedgångar och annat men det är ganska många som hört av sig till mig på ett eller annat sätt för att fråga hur jag gör för att gå ner i vikt eller för att bli starkare. Många undrar också hur man kommer igång och att hitta motivationen. Om ni vill så kan jag skriva lite mer utförligt hur jag började och hur jag tränar.
Kan en liten fjuttig människa som jag bli lite starkare så kan alla!

Måste berätta lite vad Alicia sa när hon träffade sköterskan här om dagen. Katina åkte dit med henne då hon är så himla torr i huden och när dom kommer in till sköterskan så tittade Alicia på henne och sa:
- Jaha, hur lång tid tar det här då?
Hade gett en hel del för att vara med och höra det och se reaktionen på sköterskan.

Söndag och vackert väder, hoppas att ni kan passa på och njuta av vädret. Det ska i alla fall jag göra, ska kurera armen lite och sedan blir det att gå ut!
På återläsande!

Bild från Legoland förra sommaren.



fredag 3 maj 2013

Galaxy S4, björnpark och chipstvång!

Mobilnörd som man är så har jag skrivit mina första intryck av nya S4, du som är ointresserad kan hoppa ner en bit till texten som blir lite gröntonad.
Jag fick ju min Samsung Galaxy S4 igår och har väl hunnit klicka en del med den och det första som slår mig är hur snabb den är, allting sker blixtsnabbt utan fördröjningar. Att scrolla mellan sidor är supersmidigt och program startar snabbare än jag tidigare sett i en androidmobil.
En annan sak som jag tycker är lite häpnadsväckande är storleken, trots att skärmen är större än S3 (5.0" mot 4.8") så är telefonen något mindre, det är inte mycket som skiljer men lite mindre är den allt.
En sak som jag verkligen gillar är det nya S-View cover som medföljer, fodralet som sitter integrerat med bakstycket är "aktivt". Det startar telefonen när man öppnar och byter bild när man stänger. Informationen anpassas till det lilla fönstret i fodralet när man stänger det.
Det betyder att man kan se klocka, missade samtal, meddelanden och även svara i telefonen utan att öppna locket. Smidigt Samsung!
De största förändringarna jämfört med S3 är:

  • Större display med högre upplösning
  • Mer ram minne
  • Bättre kamera och fler smarta funktioner i den.
  • Trådlös laddning (tillbehör måste köpas)
  • Fler sensorer, bl.a temperatur och luftfuktighet
  • Senaste Android
  • Snabbare processor
Samsung har satsat en del på livsstil och smarta funktioner, bl.a finns S-Health en app som håller reda på hur många steg du tar på en dag och räknar ut hur många kalorier du förbrukat, du kan dessutom lägga in vad du äter och programmet håller reda på hur många kalorier du fått i dig.
Vidare så finns funktionen smartstay från S3 kvar, vilket betyder att så länge du kollar på skärmen så stängs den inte av, riktigt bra funktion. Den har utvecklats en del och nu kan du även scrolla ner med ögonen. Om du läser på en webbsida så följer telefonen dina ögon och scrollar automatiskt ner när du börjar komma ner mot slutet av sidan. 
Tittar du på film så pausar den filmen om du tittar bort från skärmen och fortsätter när du tittar på den igen.

Är det tillräckligt mycket nytt för att det ska vara värt att byta från S3 till S4 då?
Nja, tveksamt. Visst finns det mycket nytt och trevligt i mobilen men kanske inte tillräckligt för att att byte ska vara självklart.
Själv är jag hittills mycket nöjd!

Idag har Alexander varit till Orsa björnpark med sin klass och den andra ettan från blomsterbäcken.
Han har sett fram emot detta i en hel vecka och idag blev det äntligen av. Igår packade han sin väska själv och han var så uppspelt inför resan. Det är sällan man ser Alexander så innan han ska iväg på något.
Han var riktigt lyrisk när jag hämtade honom efter jobbet idag.
- Pappa, jag har tagit kort på nästan alla djuren idag och mest på Isbjörnarna och Kamtjatkabjörnen. Var det första han sa när jag mötte honom.
Han hade hur mycket som helst att berätta. Alexander är inte den som pratar så jättemycket annars men nu hann han knappt avsluta en mening innan nästa började. Det är så kul att höra att dom har haft det så bra.

Idag var det dags för den obligatoriska tv-kvällen och vi åkte för att handla lite att snaska på.
Som alltid så blev det tre olika snacks som kom på tal. Alicia vill ha ostbågar, Anthony Popcorn och Alexander vill ha chips med dip. Men idag ville pappa annorlunda. Varför köpa tre olika varje gång? Det blir ju bara kvar en massa hela tiden. Idag bestämde jag att det blir chipskväll, nästa gång tar vi popcorn och gången efter det ostbågar. Då tar det slut och jag slipper stoppa i mig en massa skit.

I helgen är jag ledig med barnen och jag håller tummarna för lite bättre väder än nu så vi kan vara ute och göra något skoj.
Ha nu en riktigt trevlig fredagskväll så hörs vi snart igen!


Hela Galaxy-familjen samlad. Från vänster: S4, S3, S2, S


S4'an till vänster

S-View cover med smarta funktioner


Baksidan. Dags för en ny design snart Samsung, nästan identiska tyvärr.